fredag 23 mars 2012

Rulltårta med chokladmaräng

På söndag beger jag mig till Stockholm efter mindre än 2 veckor hemma, det blir praktik på tidningen Resumé så innan dess passar jag på att lägga ut ett smaskigt recept. Kombinationen av hallon och choklad är en personlig men inte helt ovanlig favorit. Detta recept har jag skapat själv när jag ville göra en kreativ tårta till min pappas födelsedag idag. Mycket gott kan jag lova, ett bevis på att fantasin kan leda till något riktigt gott.
 Rulltårta med chokladmaräng
1 st, ca 15 bitar
Ingredienser:
3 st ägg
1 ½ dl strösocker
1 dl potatismjöl
½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
Fyllning:
2 dl vispgrädde
4 dl hallon
Maräng:
2 äggvitor
1 dl strösocker
2 droppar färskpressad citronsaft
2 msk kakao

Gör så här:
1.      Sätt ugnen på 250 grader.
2.      Vispa ägg och socker pösigt.
3.      Blanda ihop båda mjölsorterna med bakpulver och rör försiktigt ner det i äggsmeten.
4.      Bred ut smeten i bakplåtspappersklädd långpanna och grädda i mitten av ugnen i 5 minuter.
5.      Stjälp upp kakan på ett annat bakplåtspapper och dra försiktigt bort pappret som kakan har gräddats på. Pensla med vatten på baksidan av pappret kakan om det inte släpper.
6.      Vispa grädden och bre den över kakan. Strö över hallonen och rulla ihop den försiktigt från ena långsidan.
7.      Vispa äggvitorna, socker och citronsaft till ett fast skum. Spritsa ut toppar i rader eller dra ut marängen med en slickepott längs rulltårtan. Bränn av med en bruléebrännare.

God helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar