fredag 20 april 2012

Glasstest av Sia´s Marula Ananas och Pecannötkola

Glasstest 1, 2012
Idag inledde jag test av årets glassnyheter. Jag började med två av Sia´s hushålls-/kulglassar som heter Marula Ananas och Pecannötkola båda i halvliters förpackningar. Glassarna åt jag tillsammans med jordgubbar och tunnpannkakor (se recept i länk). På bilden till höger ser ni en kula av Marula Ananas till höger, en kula Pecannötkola till vänster och en kombo av dem både längst upp.



Marula Ananas var god. Det fanns en friskt exotisk smak men det var inte tydligt att smaken just kom från ananas. I bakgrunden fanns något som tog glassen till en högre nivå, jag antar att det var Marula. Marula är ett träd som växer i Afrika. Dess frukter är rik på C-vitamin och antioxidanter, likören Amarula är även framställd av denna frukt. Glassen var inte heller för söt, väldigt god helt enkelt liksom de flesta  Sia-glassar. Denna får betyg 4 av 5.

Om jag nu går över till Pecannötkola så skulle jag beskriva den som en glass med mycket smak av nöt och en god  kolasås. Den innehöll även små bitar av pecannötter som gav glassen ett härligt crunch. Men däremot tycker jag att den var för söt och nötsmaken tog över lite för mycket. Jag ger Pecannötkola betyg 3,5 av 5.

Så i slutändan vinner Marula Ananas mellan dessa två. Den var krämig och hade en tydlig smak vilket jag tycker kännetecknar Sia´s glassar. Marula Ananas kommer troligtvis att användas till flera av sommarens efterrätter med t.ex. färsk frukt och bär eller italiensk maräng. Pecannötkola är mer "matig" och passar perfekt som den är. Nästa gång provar jag styckglassen Putte.

Hoppas ni fortsätter följa mina glasstester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar