måndag 11 juni 2012

Renskavspanna med ris

Dagens middag blev denna riktigt lyckade renskavspannan. Wok är underbart och renskav likaså men man behöver något såsigt så det inte blir torrt. Denna gång använde jag mig av Arlas naturella crème fraiche som är kokbar. Visserligen kan det vara spännande att prova nya smaksatta produkter men de naturella tycker jag oftast är bäst och de kan man krydda upp efter egen önskan och smak. Idag ville jag behålla de enkla smakerna och använde mig endast av vitlök, svartpeppar och salt som smaksättning.
Renskavspanna med ris
4 portioner
Ingredienser:
1 paket renskav (240 g)
450 g wokgrönsaker
1 vitlöksklyfta
1 dl crème fraiche (34 % fetthalt)
smör till stekning
salt och peppar
Ris:
3 dl långkornigt ris
6 dl vatten
1 tsk salt

Gör så här:
1. Skölj riset och häll sedan ner det i en kastrull. Tillsätt vatten och salt. Låt det sjuda i ca 20 minuter tills vattnet har kokat in och riset har mjuknat.
2. Bryn renskaven i smör. Salta och peppra.
3. Lägg renskaven åt sidan och värm upp wokgrönsakerna i stekpannan. Pressa ner en vitlöksklyfta.
4. Lägg tillbaka renskaven i stekpannan och tillsätt crème fraiche. Rör om och låt puttra under lock på svag värme i några minuter.
5. Servera renskavspannan med riset.

Hörs snart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar