onsdag 25 juli 2012

Matresa i Lomardiet, Piemonte och Veneto

Dags för ett inlägg med ljuvligt ögongodis. I slutet av maj i år så var jag i Milano, Lago Maggiore och Verona i norra Italien. Det var en resa som bjöd på mycket god mat så nu tänkte jag visa bilder på en del av maten och berätta lite runt omkring dem.



Första dagen åt vi faktiskt ingen italiensk middag, det blev japanskt istället men inte sushi utan vi delade på grillad makrill,dumplings, kryddad friterad kyckling och yakiniku Alla fyra rätterna på Wakaba var goda, favoriten blev makrillen med den härliga grill- och smörsmaken.

Nästa dag kom resan stora överraskningen! Jag åt den godaste hamburgaren och pommes fritsen jag någonsin ätit på restaurangen Meat Grill i närheten av Duomo. Vi var bara tvungen att gå in dit när man kunde se in i köket från gatan där stora köttbitar låg på grillen. Vi både valde hamburgare men olika sorter. Jag tog en med ett finare kött från Toscana och visst kände man skillnaden till det fick man 
perfekt grillat bröd, sallat, tomat, parmaskinka och såklart pommes fritsen 
som måste ha friterats i Milanos bästa olja. Oj, hädanefter blir det svårt att äta en hamburgare utan att tänka på den.

Det har även blivit äkta italiensk glass och pizza. Det var gott men jag trodde upplevelsen skulle vara större. Men tomatsåsen på Ristorante Crispi hade en naturlig sötma som inte går att hitta i Sverige och pizzan var inte flott heller. I Stresa på ön Isola Pescatori i Lago Maggiore fanns en restaurang som hette Albergo ristorante med en oslagbar utsikt över vattnet, alperna och de andra 
öarna. Jag åt en trerätters meny med grillad aubergine fylld med färskost, grillad kalv med 
stora parmesan flagor, potatis och fänkål och till efterrätt blev det en vaniljpannacotta med jordgubbe och skogsbärssås.


Vidare till Verona så blev det fika. Vi åt en en Cannoncino fylld med smörkräm, chokladbitar och torkade bitar av grapefrukt på och det blev även Crostatine di frutta mista vilket är en tartlette med vaniljkräm, melon och jordgubbar. Jag drack en frappe av jordgubbar, ananas och grape. Härliga tider! 



I Verona år vi även resans bästa middag. Till en början tänkte vi ta en huvudrätt och en efterrätt men efter att ha sett avsmakningsmenyn på Osteria da Ugo. Middagen började med en lite sallad av bresaola, sallat, päron, olja och ett grovt surdegsbröd (bröd får man till princip allt man äter i Italien J). Sedan blev det aubergineblommor fyllda med oreganofärskost och en persiljeolja till. Därefter kom nog det godaste jag har ätit, en ravioli fylld med åsna och det mest underbaraste smöret. Åsna var något helt nytt det går inte riktigt att jämföra med någon annan smak det smakar varken köttfärs eller ren eller vildsvin eller något jag har provat förut men det var riktigt gott! 


Kryddningen i norra Italien är väldigt lätt men det smakar så mycket ändå, råvarorna är A och O. På denna restaurang kom alla råvaror från regionen. Huvudrätten bestod av en stor biff med rödvinssås, ugnsbakad potatis och ett ljust surdegsbröd fast mättnaden dök upp redan här, man är inte van med dessa stora höjdarmiddagar. Avslutningsvis valde jag Budino Diplomatico vilket var en chokladtårtbit med karamell och min mamma valde Torta Caprese, en kladdkaksliknande kaka med mandel och limoncello.


Det här blev ett väldigt långt inlägg så nu får det räcka med matbilder för denna gång. Men till hösten tänker jag prova att laga någon eller några av dessa rätter, har ni något önskemål på vilken jag ska börja med? Ni får gärna höra av er om ni undrar något mer runt dessa rätter eller vill ha förslag på vad man kan äta och göra i regionerna Piemonte, Lombardiet och Veneto som jag hann besöka.

Nu måste jag ladda upp för min 18års dag imorgon. Buonanotte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar