lördag 8 september 2012

Belgiska våfflor

När jag gjorde dessa belgiska delikatesser utgick jag från Leila Lindholms recept men jag har skapat en mindre sats och ändrat en del i proportionera. Instruktionerna har jag skrivit om så de följer mitt sätt. Nu kan jag berätta att dessa våfflor med ursprung från Bryssel blev himmelskt goda. Det belgiska våffeljärnet som ger riktigt tjocka våfflor fick jag när jag fyllde år och kommer troligtvis börja användas flitigt här hemma. Det går att variera våfflorna till tusen. Prova att byta ut blåbären och citronskalet mot t.ex. hallon och lite nystött kardemumma eller låt dem vara naturella och fokusera istället på tillbehören.
Belgiska våfflor
6 st
Ingredienser:
60 g smör
1 ¼ dl mjölk
1 dl vatten
6 g färsk jäst
1 ägg
1 krm salt
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 1/3 dl vetemjöl
¾ dl blåbär
1 citron, skalet
smör till gräddning
Tillbehör:
ev. florsocker
grädde eller glass
färska bär, chokladsås eller sylt

Gör så här:
1.      Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölk och vatten och värm vätskan fingervarm, ca 37 grader.
2.      Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med degvätskan.
3.      Separera äggulan från vitan (se till att ingen gula kommer med i vitan).
4.      Tillsätt äggulor, salt, strösocker, vaniljsocker och vetemjöl, rör till en slät smet.
5.      Vispa äggvitorna till ett följsamt skum i en ren och torr bunke. Vänd försiktigt ner i våffelsmeten och låt vila i cirka 20 minuter.
6.      Värm våffeljärnet. Pensla det med smält smör och grädda dina belgiska våfflor i  ca 3 minuter.
7.       Pudra ev. över lite florsocker och servera med ett eller flera tillbehör.

God lördag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar