fredag 5 oktober 2012

Crêpe à la glace au four

Här kommer det recept som jag vill fira Helena´s matresas 1-års jubileum med. Till en början tänkte jag göra en vanlig Glace au four men när kreativiteten satte igång bestämde jag mig för att göra en egen variant med ugnspannkaka i botten. Sedan använde jag vaniljglass, mangosorbet och hallon som gifter sig otroligt bra. Toppa det med maräng och sätt in den i ugnen i några minuter så har du 2000-talets Glace au four. Som jag har valt kalla Crêpe à la glace au four. Detta blir perfekt till fredagsmyset och blir därför mitt bidrag till Månadens sötsak med tema "Fredag"!
Crêpe à la glace au four

ca 10 portioner
Ingredienser:
2,5 dl vetemjöl
3 ägg
6 dl mjölk
1 krm salt
margarin till smörjning
Fyllning:
0,5 liter vaniljglass
0,5 liter mangosorbet
0,5 liter (250 g) hallon
Maräng:
3 äggvitor
0,75 dl socker
3 droppar färskpressad citron
Garnering:
2 msk mandelspån

Gör så här:
1.      Sätt ugnen på 225 grader.
2.      Vispa ihop mjöl, ägg, mjölk och salt. Låt smeten svälla ca 30 minuter.
3.      Smörj en ugnsform ca 30x24 cm och häll i smeten. Grädda pannkakan i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Låt svalna.
4.      Vispa upp äggvitorna under en minut. Tillsätt sedan lite socker i taget under vispning. Vispa ner citronsaften och fortsätt vispa tills marängen är styv.
5.      Sätt ugnen på 250 grader med grill-/övervärme.
6.      Fördela hallonen över pannkakan.
7.      Skiva glassen hårdfryst och lägg skivorna ovanpå bären. Skeda mangosorbet över glassen.
8.      Bred ut marängen på toppen och garnera med mandelspån.
9.      Grädda med halvöppen ugnlucka i 4 minuter eller tills marängen är gyllene.
10.  Skär upp i bitar och servera genast.

Ordna nu ett riktigt härligt fredagsmys!

2 kommentarer:

  1. Så gott det låter. Vilken perfekt kombination med vanilj, mango och hallon!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, håller med dig till 100 procent! :)

      Radera