tisdag 27 november 2012

Krispigt jordnötsgodis

Det här receptet har jag tagit från Therésia Erneborgs bok ”Söta saker”, en av mina favoritbakböcker och ett bra julklappstips. Men snart kommer hon ut med en ny bok också, längtar…. När jag själv bakade det här jordnötsgodiset så ändrade jag bara på en detalj och det var att jag tog 200 g mörk choklad och 100 g mjölkchoklad istället för tvärtom, använd mest av det du tycker är godast är en enkel riktlinje. Föregående recept var även det ett recept på jordnötsgodis men med en annan stil och det receptet kallar jag kort och gott för ”Snickerskakor”.
Krispigt jordnötsgodis
Ingredienser:
1 ½ dl jordnötssmör
1 ½ dl sirap
1 dl strösocker
6 dl Kellog´s Rice Krispies
200 g mjölkchoklad
100 g mörk choklad

Gör så här:
1.      Smält samman jordnötssmör, sirap och socker i en kastrull.
2.      Häll det i en bunke tillsammans med rispuffarna och blanda försiktigt, utan att krossa puffarna.
3.      Bred ut smeten i långpanna klädd med bakplåtspapper till ungefär två centimeters tjocklek. Låt den svalna.
4.      Lägg mjölkchokladen i en djup tallrik och den mörka chokladen i en annan. Smält var för sig över kastruller med kokande vatten.
5.       Bred mjölkchokladen över jordnötsmassan och ringla den mörka chokladen ovanpå.
6.      Låt kakan stelna i kylskåp och skär den sedan i fyrkantiga bitar eller stansa ut till hjärtan och stjärnor med hjälp av pepparkaksformar.

Ha det gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar