måndag 19 november 2012

Lättgjord Glasstårta

Receptet på denna enkla glasstårta fann jag i en av min mamma pärmar med recepturklipp. Det kommer från en Hemmets Journal-tidning från 1996 och till farsdag valde jag att göra tårtan till familjen. Jag justerade receptet lite och detta är min version. T.ex. drog jag ner på farinsockret, valde att servera med varma hallon och ändrade lite i instruktionerna så de blev lättare att följa med i utan steg för steg bilderna som var i tidningen.
Lättgjord Glasstårta
ca 8 portioner
Ingredienser:
150 g rumsvarmt smör eller margarin
2 dl brunt farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl hackade hasselnötter
2 dl kokosflingor
1/2 dl vit sirap
5 dl cornflakes
1 l vaniljglass
Garnering:
50 g mörk blockchoklad
Tillbehör:
250 g frysta hallon

Gör så här:
1.      Ta fram glassen så den hinner tina något
2.      Vispa matfett, farin- och vaniljsocker pösigt.
3.      Tillsätt nötter, kokosflingor, sirap och cornflakes. Blanda väl.
4.      Lägg drygt hälften av kakmassan i en bakpapperklädd form, ca 30x25 och packa väl.
5.      Lägg i glassen, dra den över botten och jämna till. Täck sedan med resten av massan.
6.      Smält chokladen och ringla den över tårtan.
7.      Sätt tårtan i frysen i minst 4 timmar. Ta ut den 5-10 minuter före servering.
8.      Värm upp hallon i micro eller kastrull och servera tillsammans med tårtan.

Höjer garanterat stämmningen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar