fredag 9 november 2012

Torta Caprese

Torta Caprese blev näst på tur när jag gör egna varianter på en del av bakverken, dryckerna och maträtterna som jag provade under Italienresan i maj. Denna mjuka kaka kommer ursprungligen från den italienska ön Capri och innehåller oftast mörk choklad men i Verona där jag smakade den (även om det var min mamma som beställde in kakan) den innehöll ingen mörk choklad bland ingredienserna. Om du vill baka denna läckerhet rekommenderar jag att köpa hela mandlar och mala dem själv i en mandelkvarn eller blender istället för att använda färdigköpt mandelmjöl. Ett plus är ju att man även kan servera detta till sina glutenintoleranta gäster. Limoncellon ger kakan det lilla extra men om du inte har limoncello hemma och inte orkar dra ute på stan för att leta eller göra en egen så är det inte kakans undergång. Men hur blev resultatet av Torta Caprese då? Ja, jag måste säga att jag blev riktigt nöjd.
Torta Caprese
Ingredienser:
200 g smör
150 g vit choklad
1 msk limoncello
1 citron
5 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
250 g mandelmjöl, ca 6 dl
Mascarponegrädde:
250 g mascarpone
1,5 dl vispgrädde
1 msk limoncello
2 msk florsocker
Garnering:
1 msk florsocker
ev. limoncello

Gör så här:
1.      Sätt ugnen på 180 °C. Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter fungerar bra.
2.      Smält smöret tillsammans med chokladen på svag värme. Rör ner limoncello, skalet från citronen och hälften av saften. Låt svalna
3.      Separera äggulorna från äggvitorna. Vispa äggulorna med strösocker och vaniljsocker till en pösig smet. Tillsätt mandelmjöl, majsstärkelse och chokladsmörblandningen.
4.      Vispa äggvitorna hårt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5.      Häll ner smeten i formen och grädde i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter, kakan ska inte vara helt genomgräddad utan lite kladdig i mitten, ungefär som en kladdkaka. Låt sedan kakan svalna i formen.
6.      Vispa upp grädden och blanda samman med mascarpone, florsocker och limoncello.
7.      Pudra florsocker på kakan, skär i bitar och servera med mascarponegrädden och droppa ev. lite limoncello på grädden.

La dolce vita!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar