tisdag 11 december 2012

Glöggtryfflar

I söndags ordnade jag ett adventsfika för några släktingar och dessa tryfflar var en av godsakerna på fikabordet. Efter att dessa tryfflar hade sådan strykande åt gång och blev omtyckta av så väl de vuxna som hos de yngre kände jag mig nästan tvungen att skriva receptet på bloggen. Glöggtryfflarna kommer från Mia Öhrns bok Julens godsaker med allt från julgodis till matbröd. Jag använde exakt samma mängder men jag har dragit lite i instruktionstexten. Till mina tryfflar valde jag årets glögg från Blossa, Yuzu Ingefära.
Glöggtryfflar
ca 20 st
Ingredienser:
200 g mörk choklad, 40-60 % kakaohalt
1 dl vispgrädde
25 g smör
1 tsk honung
2 msk starkvinsglögg
Garnering:
kakao av hög kvalité

Gör så här:
1.      Klä en form med plastfolie, ca 12x18 cm. Hacka chokladen ganska fint.
2.      Koka upp grädden tillsammans med smör och honung. Dra kastrullen från värmen och tillsätt snabbt chokladen. Använd en stavmixer för att få ihop en slät tryffelsmet.
3.      Häll smeten i formen och låt stelna i kylskåp, minst 3-4 timmar.
4.      Lossa tryffeln ur formen och skär i bitar, 2,5x2,5 cm är lagom. Det kan vara bra att skölja kniven i hett vatten och torka av den emellanåt för att slippa kladd. Låt sedan tryfflarna stelna i kylen under 10 minuter.
5.      Doppa tryfflarnas alla sidor i kakao och skaka av det överflödiga. Förvara i kylen fram till servering.

Härlig vecka allihop!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar