måndag 16 december 2013

Smörgåspepparkaka


Tidningen Hembakat skrev i höstas ett reportage om Klefsta gårds kakbuffé. Den innehåller en mängd olika bakverk. Men de har en sak gemensamt, de har bakat i generationer hos familjen Jonsson. Det har resulterat i två böcker, den med kakverk heter I mormors skafferi. I reportaget finns denna Smörgåspepparkaka som jag delar vidare. Receptet har jag gjort om litegrann, i det ursprungliga receptet hade de sur vispgrädde fast jag använde filmjölk. Sedan drog jag ner på mängden sirap och de hade även vidare angivelser på bl.a. temperaturen, men för mig blev 175 grader bra.
Smörgåspepparkaka

1 limpform
Ingredienser:
knappt 10 dl vetemjöl
1 ½ dl strösocker
1 tsk mald kanel
1 tsk mald ingefära


1 tsk malda nejlikor
1 tsk mald kardemumma
2 dl ljus sirap
4 ½ dl filmjölk eller sur vispgrädde
2 tsk bikarbonat
1 msk vatten, ljummet

Gör så här:
1.    Sätt ugnen på 160 – 175 grader.
2.    Blanda väl ihop mjöl, socker och kryddor i en bunke.
3.    Värm sirapen så att den blir rinnande. Rör samman med filmjölken.
4.    Vänd ner mjölkblandningen i sirapssmeten. Vispa ordentligt med en elvisp, så det blir jämnt och slätt.
5.    Lös bikarbonat i ljummet vatten. Blanda ner den i smeten.
6.    Smörj en avlång form som rymmer 2 liter. Häll ner smeten och grädda kakan längst ner i ugnen i 70­–80 minuter. Lägg över ett bakplåtspapper om kakan börjar mörkna.
7.    Stjälp upp kakan och låt den kallna.

Ha en ljuvlig fikastund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar