onsdag 26 mars 2014

Tonfiskpaj

Det mesta av det bästa, är mottot för min tonfiskpaj som jag komponerade ihop för några månader sedan. Jag är nöjd med såväl pajdegen som fyllningen. Sältan från tonfisken med sötman från ananasen är otroligt god och tillsammans med teriyakin som både är söt och salt höjs rätten ytterligare ett snäpp upp på smakskalan. Välj att göra en stor paj eller flera småpajer, som jag. Portionsformarna tycker jag ger en extra mysfaktor. 
Tonfiskpaj
4-6 portionsformar
eller 1 pajform, 24 cm i diamter
Ingredienser:
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
2 msk vatten
Fyllning:
150 g tonfisk i burk
4 anansringar (1 liten burk, 140 g)
100 g körsbärstomater
2 salladslökar
2 dl mjölk, 3 %
2 ägg
3 msk teriyakimarinad
100 g ost
grovmalen svartpeppar

Gör så här:
1.      Nyp ihop smör och mjöl till en smulig massa. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en jämn deg.
2.      Tryck ut pajdegen i formarna/formen och nagga degen med en gaffel. Ställ in i kylen för att vila, minst 30 minuter.
3.      Sätt ugnen på 225 grader.
4.      Förgrädda pajskalen/pajskalet i mitten av ugnen i 10-15 minuter.
5.      Fyllning: Låt tonfisken och anansen rinna av. Skiva salladslöken fint, riv osten och dela körsbärstomaterna på mitten.
6.       Sprid ut tonfisken och salladslöken i pajskalen/-et och lägg på anansskivorna. Om du har fler än 4 portionsformar kan du skära ananasen i mindre bitar och fördela.
7.      Vispa samman ägg och mjölk. Rör sedan ner den rivna osten, teriyakimarinad och svartpeppar.
8.      Häll äggstanningen i pajskalen/-et och lägg på tomaterna med snittsidan uppåt.
9.      Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 minuter, tills fyllningen har stelnat.

Hoppas du får en utmärkt dag!

1 kommentar:

  1. Hej Helena!

    Vi på Social Posts jobbar ständigt med att hitta bra bloggar och vi gillar din blogg! Vi sammankopplar dig med uppdrag från välkända varumärken och söker just nu en matblogg för en stor kund. Jag skulle gärna vilja berätta mer så maila mig på: info@socialposts.se

    Vänligen,
    Jens
    www.socialposts.se

    SvaraRadera