lördag 29 augusti 2015

Kanelbullekakor

Direkt från Island skickar jag ett recept som trots det inte har något med Island att göra, tror jag i alla fall. Receptet hittade jag på bloggen Fredriks fika, på Hembakat-sajten. Där kallas de Snurriga kanelkakor men Kanelbullekakor vill jag kalla dem. De är vackra både på in- och utsidan.
Kanelbullekakor
ca 40 st
Ingredienser:
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk strösocker
2 msk vatten
1/2 tsk vaniljpulver
Fyllning:
1/2 dl socker
1/2 msk kanel
Garnering:
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
   1. Sätt ugnen på 200 grader
   2. Häll mjöl, socker och vaniljpulver i en bunke. Klicka ner smöret i små bitar. Fördela matfettet med fingrarna eller en beredare/köksassistent.
   3. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg.
   4. Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper till en ca 3-4 mm tjock rektangel
   5. Rör samman socker och kanel och strö över hela plattorna. Tryck till lite med handen så det fastnar.
   6. Rulla ihop från långsidan till en tight rulle,  ett tips är att ta bakplåtspapperet till hjälp.
   7. Skär ca 1 cm tjocka skivor, lägg kakorna på en bakplåtspappersklädd plåt.
   8. Vispa upp ägget. Pensla kakorna med äggvispet och strö över pärlsocker.
   9. Baka kakorna mitt i ugnen ca 12 minuter tills de fått en fin färg. Låt dem svalna på galler.

Góða nótt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar