söndag 13 december 2015

Vegangratäng till jul

Santa Lucia! I natt har jag varit på bio från kl. 23:30 till 07:50. Ett riktigt marathon med filmer av låt säga, varierande kvalitet. Röstar på den svenska filmen "En man som heter Ove" som favorit av de tre. P.g.a. detta känner jag mig något seg idag, så ingen matlagning för mig. I stället nöjer jag mig med att lägga upp ett recept som jag gjorde tidigare i veckan. Aldrig tidigare har jag fått till en sådan smakrik vegetarisk gratäng - julens kryddor kan verkligen göra underverk.

Vegangratäng till jul

4 portioner
12 äggfria lasagneplattor eller 250 g äggfri pasta
½ gul lök
2 msk olivolja
400 g sojafärs
1 vitlöksklyfta
400 g skållade tomater (1 frp)
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk honung
1 kanelstång
Bechamelsås:
2,5 dl planti creamy cooking (havrebaserad matlagningsgrädde)
1 dl havremjölk
1 msk vetemjöl
2 krm riven muskotnöt
2 krm malen ingefära
2 krm salt
1 krm malen nejlika
50 g riven sojaost
Garnering:
50 g riven sojaost
2 msk panko
½ - 1 msk hackad persilja

Gör så här:
   1. Hacka gula lök och pressa vitlök. Stek tills löken har mjuknat. Tillsätt sojafärs och bryn den gyllene.
   2. Tillsätt skållade tomater (klyv dem i lite mindre bitar med stekspaden), salt, svartpeppar honung och kanelstång. Låt puttra på svag värme i 15 minuter. Ta upp kanelstången.
   3. Vispa samman 1 dl creamy cooking, havremjölk med vetemjöl i en kastrull. Tillsätt resten av vätskan och låt försiktigt koka upp. Rör ner kryddorna och låt sjuda några minuter. Vispa så att det inte bränns vid. Blanda ner sojaosten och rör om tills allt smält samman.
   4. Sätt ugnen på 200 grader.
   5. Lägg ner 1/3 av pastan i bottnen av en ugnsform. Varva med sojafärs och bechamelsås och upprepa proceduren en gång till. Avsluta med pasta och strö över resten av osten och panko.
   6. Gratinera i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Låt gratängen svalna en stund innan servering. Garnera med hackad persilja och servera med en sallad.

God 3:e advent!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar