måndag 26 juni 2017

Nordafrikansk älg med tortillakorgar

Jag älskar att resa och när jag inte kan resa från mitt hem så tar jag resan i köket. Tidigare i år förenade jag mina hemtrakter i norra Sverige med ett område jag aldrig besökt - Nordafrika. Det blev en lyckad kombo som jag gärna ser mer frekvent i framtida fusioner, både hemma och på restaurang.
Nordafrikansk älg med tortillakorgar
2 portioner
Ingredienser:
200 g älgkött i bitar
½ dl naturell yoghurt, 3 %
1 msk harissakrydda
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk soja
smör till stekning
½ dl rostade cashewnötter, grovhackade
Tortillakorgar:
2 st tortillabröd
smör till smorning
1 dl wokgrönsaker, t.ex. med broccoli, morot, paprika, ärtskidor och lök
ett par nypor salt
ett par nypor svartpeppar
½ dl riven ost
1 tsk torkad basilika
2 ägg

Gör så här:
   1. Blanda yoghurt, harissa, pressad vitlök och soja i en bunke. Tillsätt köttet och rör om så att det täcks. Plasta över och låt stå i minst 30 minuter. Börja med tortillakorgarna under tiden.
   2. Sätt ugnen på 225 grader.
   3. Smöra två fack i en muffinsform. Vik tortillabröden dubbelt och placera dem i varsitt fack. Spänn fast ändarna tillsammans med en tandpetare.
   4. Blanda wokgrönsaker med en nypa salt och svartpeppar. Tillsätt den rivna osten och basilikan. Rör om.
   5. Fördela wokröran i tortillakrogarna. Knäck ett ägg ovanpå och dra över lite salt och svartpeppar till.
   6. Grädda tortillakorgarna i mitten av ugnen i ca 17 minuter, tills ägget stelnat och brödet fått färg.
   7. Hetta upp en stekpanna med smör. Stek älgköttet så att det nästan är helt genomstekt. Lägg upp köttet på två tallrikar, strössla över cashewhacket och ställ dit tortillakorgarna.

بالهنا والشفا!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar